2012-02-23
21:41:06

Gustavs 2:a månad

Idag firar vi din, vår prins, andra månadsdag och vi firar även den lilla tronarvings-prinsessan som föddes idag.

Gustav, din andra månad har gått i rasande fart. Jag började plugga till sjuksköterska samma dag som du fyllde en månad och sen dess har du varit min plugg-bebis. Du följer med mig till skolan när vi har obligatoriska- eller gruppträffar och ligger i babygymmet på matbordet när jag måste sitta vid datorn. Du är det ultimata sällskapet eftersom du även ser till att det blir pauser emellanåt.

Straxt efter att du fyllde en månad både grät du med tårar för första gången och skrattade. Innan du började skratta och le, som en respons på när vi busade med dig, så hade du ofta en rynka mellan ögonbrynen. Jag brukade säga att 'du har oftare en rynka mellan ögonen än ett leende på läpparna', tur att det ändrades ganska snabbt. Du har även börjat upptäcka dina händer och stundtals är de väldigt intressanta. Något som är underbart med dig är när du "pratar" med oss. Det är så gulligt när vi pratar med dig och du jollrar tillbaka till svar.

Du är oftast en väldigt lätt bebis att ha och göra med. Du är jättenöjd i ditt babygym och blir så stolt när du lyckas boxa på leksakerna. Även när du ligger i vaggan och tittar på din Pingu-mobil är du väldigt nöjd, du äter sista målet vid 21-tiden och somnar sen och sover själv i din säng till 3-4 när du äter ditt enda nattmål och sen somnar du om och sover till 7-8. Tack för det! Dagtid är du en riktig myspropp som gärna ligger i famnen och sova själv då vill du absolut inte. Min teori är att du tankar närhet under dagarna och att det är tack vare det som du kan sova själv på nätterna.

En tråkig sak som hände under din andra månad var att du blev sjuk, du fick RS-virus och blev jätteförkyld och fick hög feber. I tre omgångar fick du och jag åka in till barnakuten för att de skulle kontrollera att du var ok och för att du skulle få inhalera koksalt så det skulle bli lättare för dig att andas. Det var inte roligt må du tro att se vår lilla bebis dålig men som tur var blev du frisk lagom till idag. Din sjuk-period gjorde dock att du stannade av lite på viktkurvan och vid 2 månaders ålder var du 60 cm lång, vägde 6055 gram och hade 41 cm i huvudomfång.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: